דברים שחשוב לדעת על בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר היא אחת הבדיקות החשובות במהלך הריון, בדיקה שיכולה לספק מידע רב אודות מצבו של העובר וכן מידע אודות פגמים פוטנציאליים בעובר. ההמלצה לנשים מבוגרות הנכנסות להריון, בדרך כלל מעל גיל 35, היא לבצע בדיקת מי שפיר בהריון בכל מקרה, ומכך גם אפשר להבין שלא כל אישה עוברת את הבדיקה או נדרשת לעבור את הבדיקה. ככלל, מדובר בבדיקה שיכולה לספק מידע רב ומדוייק יותר ולהבטיח הסתברות גבוהה יותר של תקינות הלידה והעובר.

בדיקת מי שפיר באיזה שבוע נכון לעשות?

בדיקת מי שפיר היא בדיקה שנערכת בדרך כלל בסביבות השבוע ה-15 עד השבוע ה-20 להריון, פלוס מינוס שבוע שבועיים. יחד עם זאת, לבדיקה זו ישנם גם סיכונים, וביצוע הבדיקה במועד המקובל עלול להוביל לפגיעה בעובר ולהפסקת הריון. בדיקת מי שפיר בשלבים מתקדמים יותר של ההריון מציבה רמת סיכון נמוכה יותר, ולכן ישנן נשים המעדיפות לדחות את הבדיקה לשלבים המתקדמים יותר של ההריון, ובדרך כלל מבצעות בדיקת מי שפיר בשבוע 32. כאמור, ביצוע הבדיקה בשלב זה מפחיתה אמנם את הסיכון הטמון בה, אך לא ללא חסרונות.

דחיית הבדיקה לשלבי ההריון המתקדמים – יתרון וחסרון

בדחיית הבדיקה לשלבים הסופיים של ההריון, עלולה האישה להחליט שהיא מוותרת לחלוטין על הבדיקה, או להתעכב איתה יתר על המידה. במידה ואותה אישה תחווה לידה מוקדמת, לבדיקה לא תהיה כל תועלת גם אם בוצע כבר הדיקור אך טרם נתקבלו התוצאות. כמו כן, במידה ובבדיקה מתגלות בעיות, החלטה על הפסקת הריון כשהעובר נמצא בשלב כה מתקדם, היא החלטה קשה מאוד עבור האישה וזוג ההורים. בהתאם לכך, בדיקה בשלב כה מאוחר של ההריון היא בדיקה שצריכות להיות נסיבות מיוחדות שיצדיקו אותה, כמו למשל אישה מבוגרת שלו תאבד את ההריון הזה כנראה לא תוכל עוד להרות לעולם. מעבר לכך, במקרים אחרים רצוי לבצע את הבדיקה במועד המקובל.

בדיקה בהריון עם תאומים – בדיקה בסיכון גבוה יותר

דברים אלה נכונים גם כאשר מדובר בהריון עם תאומים. בהיבט זה, בדיקת מי שפיר בתאומים יכולה להציב רמת סיכון גבוהה יותר מאשר בדיקת מי שפיר בהריון רגיל. כאמור, בדיקה כזאת נושאת בחובה סיכון, וסיכון זה הולך וגובר במקרה של הריון עם תאומים שגם כך נחשב להריון בסיכון גבוה יותר. מאחר ובמרבית המקרים מדובר בתאומים בעלי מטען גנטי דומה, נהוג בדרך כלל לדקר את שק ההריון של אחד התאומים בלבד. יחד עם זאת, לא הוכח כי דיקור של שק אחד מפחית את הסיכון ביחס לדיקור של שני השקים, וגם לא הוכח ההיפך. בביצוע בדיקת מי שפיר בתאומים חשוב למפות תחילה את התאומים ממש בסמוך לביצוע הבדיקה, על מנת שניתן יהיה לדעת מאיזה שק הריון נלקחה איזו דגימה, ולשייך אותה לעובר המתאים.

טיפולי פוריות בהרצליה

האם נדרשת מנוחה לפני ביצוע בדיקת מי שפיר?

ולבסוף, מילת הקסם בענף הרפואה: מנוחה. האם נדרשת מנוחה לפני ביצוע בדיקת מי שפיר בהריון או לאחריה? התשובה היא שאין כל משמעות למנוחה לפני ביצוע הבדיקה, שכן מצב העייפות של האם אינו משפיע על תוצאות הבדיקה. יחד עם זאת, לאחר ביצוע בדיקת מי שפיר מנוחה מלאה למשך עד 72 שעות, יכולה להקל מאוד על התכווצויות שריר הרחם, שצפוי להגיב לבדיקה ולכן מדובר בהמלצה שנותנים רופאים לכל אישה העוברת את הבדיקה. כאמור, לפני הבדיקה אין כל הכרח רפואי לשמור על מצב מנוחה, וגם לא צפויה תחושת עייפות חריגה לאחר הבדיקה.

טיפולי פוריות בהרצליה

סקירת מערכות

הרבה מהבעיות העלולות להימצא אצל עובר ניתנות כיום לאבחון בסקירה המוקדמת והמאוחרת. הפקת המרב מהסקירה

בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר

במהלך ההריון, העובר מוקף בנוזל מי שפיר, חומר דומה במרכיביב מים. מי שפיר מכילים תאי

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית (או NT) היא בדיקת הריון היכולה לעזור לרופא להעריך את הסיכון של תינוקך

בדיקת טרימסטר שני

בדיקות טרימסטר (שליש) שני – בדיקת פגמי לידה בדיקות סקר: בדיקות דם מרובעות או משולשות.

בדיקת טרימסטר ראשון

בדיקות טרימסטר (שליש) ראשון- בדיקת פגמי לידה בדיקת השקיפות העורפית ובדיקות הדם בשליש הראשון לעתים

גלילה לראש העמוד