התקן תוך רחמי – הסוגים השונים ומאפייניהם

התקן תוך רחמי הוא למעשה אמצעי מניעה, המבוסס על החדרת מחסום שאינו מאפשר לזרע לחדור דרך צוואר הרחם אל עבר החצוצרה בה מתבצעת הפריית הביצית. התקן תוך רחמי הוא אחד מאמצעי המניעה היעילים והבטוחים ביותר, ומהווה תחליף חיוני לנשים המוגבלות בשימוש באמצעי מניעה אחרים בגין חוסר יכולת ליטול גלולות. ההתקן ממלא את תפקידו לתקופה של 3-5 שנים. ההתקן הוא נייד לחלוטין וניתן להוציאו בכל עת, ובכך לאפשר שוב כניסה להריון.

התקן תוך רחמי סוגים מרכזיים

ככלל, קיימים שני סוגים של התקן תוך רחמי:

  • התקן תוך רחמי נחושת – התקן בצורת T באור 36 מ”מ וקוטר 32 מ”מ. התקן זה יכול למלא את תפקידו במשך 10 שנים רצופות. שיטת הפעולה שלו מבוססת על חסימה פיזית של מעבר זרעונים אל עבר הרחם, וכן על קטילת זרע.
  • התקן תוך רחמי הורמונלי – התקן תוך רחמי המכיל בתוכו את ההורמון לבונוגסטרל שמתפקד כקוטל זרע. התקן זה מניע מספר תהליכים פנימיים המיועדים למנוע התעברות, ובכלל זה עיבוי ריר צוואר הרחם, דיכוי צמיחת רירית הרחם ומניעת תנועה של הזרע אל עבר הרחם.

התקן הנחושת ותופעות הלוואי המאפיינות אותו

התקן הנחושת הוא למעשה התקן תוך רחמי לא הורמונלי, ועבור נשים רבות התקן תוך רחמי ללא הורמונים מהווה הפתרון הטוב ביותר. כך למשל, נשים מעשנות או נשים בעלות קרישיות יתר בדם, שרגישות לנוכחות הורמונים מסויימים, יוכלו להשיג את מטרת מניעת ההריון באמצעות התקן תוך רחמי נחושת. ביישום התקן תוך רחמי נחושת תופעות לוואי אפשריות יכולות לכלול היווצרות דלקות וזיהומים, אם כי שכיחות בעיה זו נמוכה מאוד ועומדת על 1:1000 בקרב בני זוג קבועים. כמו כן, בשימוש בהתקן הנחושת עשוי להיווצר מצב של הריון חוץ רחמי.

התקן הורמונלי – נחשב לבטוח ויעיל יותר

בשימוש בהתקן הנחושת אצל נשים בהריון, כדאי בהחלט ללמוד על הקשר של התקן תוך רחמי והריון. התקן זה עלול להוביל למצב של הפלה ספונטנית בקרב 50% מהמקרים, וכן לירידת מים מוקדמת. בהתאם לכך, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל. ההתקן ההורמונלי נחשב לבטוח יותר בהקשר זה, ולמעשה מפחית מאוד את הסיכון של הריון חוץ רחמי, בעיקר לאור היכולת שלו למנוע הפריה ולא רק לחסום פיזית את תנועתיות הזרעונים.

האם נכון יותר להשתמש בהתקן תוך רחמי על פני גלולות?

אחד הדיונים הערים ביותר בתחום של אמצעי מניעה לנערות הוא הכדאיות של שימוש בהתקן תוך רחמי על פני נטילת גלולות. בהקשר זה, התקן תוך רחמי לנערות הוא פתרון מומלץ מאוד, בעיקר בתצורה ההורמונלית (מירנה) שלו. רמת הסיכון בשימוש בהתקן זה היא נמוכה מאוד, ולצד זאת יעילות פעולתו היא גבוהה במיוחד, ואינה נופלת מיעילות הגלולות.

בדיקת מי שפיר

סקירת מערכות

הרבה מהבעיות העלולות להימצא אצל עובר ניתנות כיום לאבחון בסקירה המוקדמת והמאוחרת. הפקת המרב מהסקירה

בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר

במהלך ההריון, העובר מוקף בנוזל מי שפיר, חומר דומה במרכיביב מים. מי שפיר מכילים תאי

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית (או NT) היא בדיקת הריון היכולה לעזור לרופא להעריך את הסיכון של תינוקך

בדיקת טרימסטר שני

בדיקות טרימסטר (שליש) שני – בדיקת פגמי לידה בדיקות סקר: בדיקות דם מרובעות או משולשות.

בדיקת טרימסטר ראשון

בדיקות טרימסטר (שליש) ראשון- בדיקת פגמי לידה בדיקת השקיפות העורפית ובדיקות הדם בשליש הראשון לעתים

גלילה לראש העמוד