וירוס הפפילומה – עד כמה זה מסוכן?

וירוס הפפילומה הוא למעשה כינוי לקבוצה של 200 סוגים שונים של נגיף הפפילומה האנושי. נגיף זה נדבק לרקמות העור והריריות ויכול להיות מועבר באמצעות יחסי מין. חלק מזני הנגיף עלולים להיות מסרטנים, ומכאן הקשר שנוצר בין וירוס הפפילומה ובין סרטן צוואר הרחם אצל נשים, קשר שמעורר בשנים האחרונות דיון מעמיק הן סביב הסכנה הטמונה בוירוס עצמו, והן סביב החיסון שפותח עבורו.

וירוס הפפילומה – גם אצל גברים

על אף שההתייחסות הפופולרית היא סביב וירוס הפפילומה אצל נשים, בפועל ישנן גם השלכות של וירוס הפפילומה אצל גברים. בהדבקה של וירוס הפפילומה גברים נוטים לסבול ממחלת מין הנקראת קונדילומה ובאה לידי ביטוי בהופעת יבלות על איבר המין. בקיום יחסי מין, יבלות אלה יכולות להעביר את הנגיף אל איבר המין של האישה, ומשם עושה הנגיף את דרכו אל צוואר הרחם. לא כל הדבקה בוירוס מובילה להיווצרות של גידול סרטני, אך סיכון זה קיים, ומכאן החשיבות לטפל בו מבעוד מועד.

טיפול בתסמיני הוירוס, וחיסון למניעה

עם הופעת וירוס הפפילומה טיפול אפשרי יכול לכלול טיפול בנגעים עוריים שנוצרים באמצעות הנגיף, ובמידה וההדבקה מתפתחת לסרטן, יש לטפל בסרטן על פי המתודולוגיות הרפואיות הרלוונטיות. יחד עם זאת, בהקשר של טיפול בהדבקות על ידי וירוס הפפילומה חיסון חדש מאפשר למנוע את ההדבקות מלכתחילה ולמנוע את הופעת הנגעים בעור ואת פוטנציאל התפתחות הסרטן. חיסון לוירוס הפפילומה ניתן לקבל אצל הרופא המטפל, והחיסון כלול בסל הבריאות.

תסמינים אפשריים לאחר הידבקות בוירוס

בהידבקות על ידי וירוס הפפילומה תסמינים אפשריים כוללים היווצרות יבלות ונגעים בעור הנגוע, ואף להוביל להיווצרות יבלות בגרון. יחד עם זאת, ברובם המכריע של המקרים, יודעת המערכת החיסונית של הגוף להתמודד עם הוירוס ולסלק אותו מהגוף בתוך שנתיים לכל היותר. כאשר הוירוס גורם לשינויים במבנה התאים בגוף, או אז עלול להתפתח גידול סרטני ומכאן למעשה נובעת החשיבות הרבה לקבלת טיפול בוירוס, ויותר מכך, לקבל חיסון מבעוד מועד.

דיכאון לאחר לידה אצל גברים

האם כדאי לקחת את הסיכון ועד כמה הוא יעיל?

בשורה התחתונה, וירוס הפפילומה הוא וירוס שהגוף האנושי יודע להתמודד איתו היטב, ועדיין הבולטות לה הוא זוכה בתודעה הציבורית נובע מהסיכון המוגבר שהוא יוצר לחלות בסרטן צוואר הרחם בקרב נשים. מאז פיתוח הסיכון, התעורר דיון עמוק סביב היעילות והסיכונים של החיסון עצמו, ואם את מרגישה שאינך בטוחה בצעד הבא שעלייך לבצע עבורך או עבור בנותייך, מומלץ להגיע לרופא מומחה שאת סומכת על דעתו, לשאול את כל השאלות ולקבל החלטה חכמה ומושכלת. ככלל, חיסון לוירוס הפפילומה הוא חיסון אפקטיבי שעושה את המצופה ממנו, ואולם קיימים סביבו סיכונים שונים שיש לבחון ולהיות מודעים אליהם לפני קבלת החיסון. את החיסון תוכלי לקבל במסגרת רופא מומחה העובד עם קופת החולים בה את חברה, וכן במסגרת קליניקה פרטית.

דיכאון לאחר לידה אצל גברים

סקירת מערכות

הרבה מהבעיות העלולות להימצא אצל עובר ניתנות כיום לאבחון בסקירה המוקדמת והמאוחרת. הפקת המרב מהסקירה

בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר

במהלך ההריון, העובר מוקף בנוזל מי שפיר, חומר דומה במרכיביב מים. מי שפיר מכילים תאי

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית (או NT) היא בדיקת הריון היכולה לעזור לרופא להעריך את הסיכון של תינוקך

בדיקת טרימסטר שני

בדיקות טרימסטר (שליש) שני – בדיקת פגמי לידה בדיקות סקר: בדיקות דם מרובעות או משולשות.

בדיקת טרימסטר ראשון

בדיקות טרימסטר (שליש) ראשון- בדיקת פגמי לידה בדיקת השקיפות העורפית ובדיקות הדם בשליש הראשון לעתים

גלילה לראש העמוד