סקירת מערכות מוקדמת – מדוע היא חשובה?

סקירת מערכות, כשמה כן היא, היא בדיקה המיועדת לסקור את המערכות הפיזיולוגיות של העובר בתוך רחם אימו. המדובר בבדיקה ויזואלית המבוצעת באמצעות טכנולוגיית אולטרה סאונד, השולחת גלי קול אל תוך חלל הרחם, ובהתאם לאופן חזרתם אל המכשיר, יוצר המכשיר תמונה של חלל הרחם. בשלבים המוקדמים של ההריון, בדיקה זו מתבצעת בגישה וגינלית, ולעיתים גם בגישה חיצונית דרך הבטן. במסגרת הבדיקה, סוקר הרופא את כל איברי העובר, לרבות גפיים, ראש, חזה, אגן, צוואר, תווי פנים וכדומה במטרה לאתר רמזים שיכולים להעיד על מומים בעובר. סקירת מערכות מוקדמת היא סקירה המבוצעת בשלבים מוקדמים של ההריון, בדרך כלל בשבועות 14-16.

זיהוי מומים בעובר באמצעות סקירה ויזואלית

סקירת מערכות בהריון אינה מאפשרת לזהות מומים כרומוזומליים, אך יכולה לזהות עד 75% מהמומים הויזואליים. בחיבור עם בדיקות נוספות כדוגמת בדיקת דם, בדיקת מי שפיר ובדיקת שקיפות עורפית, ניתן לגבש תמונה מלאה יותר לגבי מצבו של העובר. לביצוע סקירת מערכות מוקדמת ישנו יתרון חשוב והוא טווח הזמן שהיא מספקת לבני הזוג לקבל החלטות לגבי התנהלות עתידית, ובכלל זה החלטה לגבי ביצוע בדיקות אופציונליות כדוגמת בדיקת מי שפיר, שייתכן וללא סקירת מערכות כלל לא הייתה מתקבלת החלטה על ביצועה.

סקירות חוזרות לצרכי מעקב ובחינת רמזים לא תקינים

לא תמיד תהליך סקירת המערכות מסתיים בביצוע סקירת מערכות ראשונה, ולעיתים ישנו צורך בביצוע סקירות נוספות עד כדי סקירת מערכות שלישית. בדיקה זו מתבצעת במהלך השליש השלישי של ההריון, בין השבועות 30-32 שבועות. בסקירה זו נסקרות כל מערכות הגוף של העובר, אך דגש ניתן למערכת השתן, המוח, הכליות, המעיים והכליות. הסקירה עצמה מבוצעת באותה צורה כמו סקירות קודמות, וההבדל המרכזי הוא הדגש שניתן למערכות אלו. סקירת מערכות שלישית עשויה להידרש בעקבות בעיות בהריון קודם, או בעקבות תוצאות לא תקינות או לא חד משמעיות בסקירות קודמות שבוצעו במהלך ההריון.

סקירה כפולה במקרה של הריון עם תאומים

במקרה של הריון עם תאומים, מתבצעת סקירת מערכות תאומים שהיא למעשה סקירת מערכות רגילה לכל דבר ועניין, אלא שבמקרה זה יש לבחון את שני העוברים במקביל. מאחר ומדובר בבדיקה ויזואלית, לא ניתן לבדוק עובר אחד ולהפיק ממנו לגבי העובר השני. בהתאם לכך, הבדיקה כוללת את שני העוברים גם יחד. תהליך הבדיקה יכול להיות מעט מורכב במידה והתאומים נמצאים בתנוחה שאינה מאפשרת חשיפה מלאה של מערכות הגוף של שניהם. במקרה זה עשוי הרופא לנסות ולהזיזם על מנת לחשוף את האיברים השונים הנדרשים להיבדק במסגרת הסריקה.

ביצוע הסקירה בקליניקה פרטית או בקופת חולים?

סקירת מערכות בהריון היא בדיקה הנכללת בסל הבריאות, וניתן לבצע אותה דרך קופת החולים. יחד עם זאת, ישנה גם אפשרות לבצע סקירת מערכות פרטית בקליניקה פרטית של רופא נשים מועדף. סקירת מערכות פרטי היא אופציה בה בוחרות נשים מסיבות פסיכולוגיות לגמרי, סיבות של אמון רב יותר ברופא פרטי מאשר ברופאי קופת חולים, אם כי ראוי לציין שלא באמת קיים פער בין שתי האפשרויות. אם ביצוע הבדיקה באופן פרטי יסייע לך להרגיש בטוחה ושלווה יותר עם עצמך, זאת בהחלט אפשרות שאת רוצה לאמץ לעצמך.

בדיקה מוקדמת וחיונית, לצד בדיקות חיוניות נוספות

בשורה התחתונה, היתרון הגדול והמטרה המרכזית של סקירת מערכות מוקדמת נעוצים ביכולת לזהות את מרבית המומים בעובר, בשלבים הראשונים של ההריון, ולהותיר מספיק זמן כדי לשקול צעדים אפשריים נוספים במידת הצורך. הסקירה אינה מחליפה אף בדיקה אחרת, וצריכה להתבצע בתוך מכלול שלם של בדיקות כדי לקבל תמונה מלאה ומהימנה על מצבו של העובר.

סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות

הרבה מהבעיות העלולות להימצא אצל עובר ניתנות כיום לאבחון בסקירה המוקדמת והמאוחרת. הפקת המרב מהסקירה

בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר

במהלך ההריון, העובר מוקף בנוזל מי שפיר, חומר דומה במרכיביב מים. מי שפיר מכילים תאי

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית (או NT) היא בדיקת הריון היכולה לעזור לרופא להעריך את הסיכון של תינוקך

בדיקת טרימסטר שני

בדיקות טרימסטר (שליש) שני – בדיקת פגמי לידה בדיקות סקר: בדיקות דם מרובעות או משולשות.

בדיקת טרימסטר ראשון

בדיקות טרימסטר (שליש) ראשון- בדיקת פגמי לידה בדיקת השקיפות העורפית ובדיקות הדם בשליש הראשון לעתים

גלילה לראש העמוד