שקיפות עורפית: הנחיות לבדיקה

בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקה הנערכת לנשים בהריון על מנת לזהות פגמים בעובר מבעוד מועד. בדיקה זו מתבצעת בדרך כלל בשליש הראשון להריון, וניתן לבצע אותה אצל כל גניקולוג במרפאת הריון ולידה. שם הבדיקה נובע כמובן מן האיבר הנבדק במהלכה, וממאפיינים טכנולוגיים של הבדיקה. בדיקה זו מבוצעת באמצעות טכנולוגיית אולטרה סאונד השולחת גלי קול אל תוך חלל הרחם, ומפענחת את תמונת העובר בהתאם לאופן בו חוזרים גלי הקול. בעורפו של העובר קיים נוזל צווארי לימפטי שבבדיקת האולטרא סאונד נראה כמו שטח שקוף.

בדיקת רוחב אזור נוזלי בעורפו של העובר

במסגרת בדיקת שקיפות עורפית בהריון נבחן הרוחב של אותו שטח נוזלי בעורפו של העובר. אצל עובר תקין הנוזל נספג בגופו, ועל כן רוחב גדול של שטח הנוזל יכול להצביע על פוטנציאל למומים כרומוזומליים במערכת העצבים של העובר. בדיקת שקיפות עורפית תקינה אינה נקבעת על פי נתוני רוחב אזור הנוזל בלבד, אם כי בהחלט קיים גבול שמעליו די בנתון זה כדי להצביע על חשד לבעיה. פרט לנתון זה משוקללים גם גילה של האם, יום ההריון בו בוצעה הבדיקה וגודל העובר הכללי, נתונים המוזנים לתוכנה מיוחדת המספקת את התוצאה הסופית של הבדיקה.

בדיקות עוקבות לאחר קבלת תוצאה לא תקינה

אחרי שאמרנו את זה, תוצאות בדיקת שקיפות עורפית בהריון אינן מספיקות כדי לנקוט בפעולה כמו הפסקת הריון, ויש לבצע בדיקות נוספות כדי לבחון את מצבו של העובר בצורה יותר מדוייקת. לשם כך, מבוצעת בדיקת דם שקיפות עורפית לא תקינה במסגרתה נלקח דם מהאם ההרה, ונשלח לבדיקות ייעודיות בו מנסים לזהות סממנים שיכולים להצביע על רמת סיכון לבעיות כרומוזומליות במערכת העצבים של העובר. בביצוע בדיקת דם אחרי שקיפות עורפית צום הוא לא רלוונטי וניתן לבצע את הבדיקה ללא צום. מדובר בבדיקת סקר ביוכימי שניתן לבודד בה את המרכיבים הנדרשים לקבלת התמונה המלאה, ללא קשר לחומרים שנותרים בדם לאחר אכילה.

השתתפות קופת החולים במימון הבדיקה

בדיקת שקיפות עורפית היא בדיקה הכלולה בסל הבריאות, בהשתתפות עצמית של 40 ₪ על ידי האישה ההרה. יחד עם זאת, תוצאות הבדיקה אינן נחשבות כממצא ראוי מבחינת משרד הבריאות לצורך מימון בדיקה מעמיקה עוקבת כדוגמת בדיקת מי שפיר. המשמעות היא, שאם נתקבלו תוצאות לא תקינות של בדיקת שקיפות עורפית בהריון, הרופא צפוי להמליץ על ביצוע בדיקת מי שפיר, אך את הבדיקה יהיה על האישה ההרה לממן בעצמה, ללא סיוע של משרד הבריאות, למעט מקרים חריגים מסויימים והאפשרות להגיש ערעור על ההחלטה. באופן עקרוני, כאשר מתקבלות תוצאות לא תקינות בבדיקה זאת, בהחלט יש מקום לבצע בדיקות נוספות בהקדם על מנת לוודא את מצבו האמיתי של העובר, גם אם זה עולה כסף, ובמיוחד כאשר ברור לבני הזוג שהם אינם מעוניינים להמשיך בהריון במקרה של גילוי מום משמעותי.

לעמוד הבית

בדיקת שקיפות עורפית

סקירת מערכות

הרבה מהבעיות העלולות להימצא אצל עובר ניתנות כיום לאבחון בסקירה המוקדמת והמאוחרת. הפקת המרב מהסקירה

בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר

במהלך ההריון, העובר מוקף בנוזל מי שפיר, חומר דומה במרכיביב מים. מי שפיר מכילים תאי

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית

בדיקת שקיפות עורפית (או NT) היא בדיקת הריון היכולה לעזור לרופא להעריך את הסיכון של תינוקך

בדיקת טרימסטר שני

בדיקות טרימסטר (שליש) שני – בדיקת פגמי לידה בדיקות סקר: בדיקות דם מרובעות או משולשות.

בדיקת טרימסטר ראשון

בדיקות טרימסטר (שליש) ראשון- בדיקת פגמי לידה בדיקת השקיפות העורפית ובדיקות הדם בשליש הראשון לעתים

גלילה לראש העמוד